Gaddarna (10–12 år)

Gaddarna – våra Upptäckare

Som upptäckarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag, det är alltid roliga grejer men också sånt som är väldigt bra att kunna. Ni bestämmer själva vad ni vill göra, det kan vara allt från att lära er sjukvård till att bygga en egen flotte. Men i Scouterna lär vi oss inte hur man gör genom att läsa böcker om hur man bygger flottar, vi lär oss det genom att prova på riktigt istället.

Gaddarna träffas på torsdagar 18:30-20:15.

Vad lär jag mig på Upptäckarna?

Som upptäckarscout lär du dig grunderna till de färdigheter som man behöver kunna för att kunna för att klara sig i naturen. På Upptäckarscouterna får du bland annat lära dig att använda kniven, yxan och sågen på ett säkert sätt. Att använda kniv är dessutom en förutsättning för att kunna göra upp eld på ett säkert sätt, något som man också får lära sig. På Upptäckarscouterna lär vi oss även mycket om djur och natur, hur vi klär oss rätt samt vad vi behöver ha med oss på utfärder i naturen.

Sommarläger

Som Upptäckarscout åker du på veckolånga läger under sommaren. Under lägret får du möjlighet att prova på att det vi lärt oss under året i praktiken, tillsammans med massor av nya spännande äventyr. På lägret bygger vi våra egna bord och spisar med hjälp av träslanor som vi själv surrar ihop. Vi lagar också vår egen mat över öppen eld.

Kontakt

Tycker du att det låter kul att vara med i Upptäckarscouterna? Tveka inte att kontakta oss och bli scout du med! Läs mer om scouting och anmäl dig här!
Välkommen!

Gaddarna Terminsprogram VT24