Det bästa vi scouter vet är sommarläger. För några är det första gången och för andra som varit med innan funderas det på vart vi skall åka och vilket tema det blir. Några ser fram emot hajkerna i skogen, andra emot att laga mat och några längtar efter att få ta simmärket. Några scouter älskar fritid, när man kan sitta och mysa i tältet med kompisarna. Oavsett vad ditt barn längtar efter hoppas vi att vi kan tillgodogöra deras önskemål på sommarens läger.

Lägerplatsen Metsakodu:

I sommar åker vi söder ut till lägerplatsen Metsakodu som ligger i Sandhem i Västergötland några mil norr om Jönköping väster om Vätten. Metsakodu, som är ett estniskt namn och betyder Skogshemmet, ligger i ett naturskönt område vid en liten sjö som bildas av ån Tidan.

Årets tema: Detektiv

Årets tema kretsar runt Näsby Parks Detektivbyrå (NPD) som har blivit tillkallade av den världskända detektiven Bert. Detektiven behöver scouternas akuta hjälp med att lösa brott och mysterier. Scouterna och detektiven kommer arbeta tillsammans under lägret för att få fast brottslingarna och äntligen lösa mysteriet på Metsakodu. Varje dag kommer scouterna att få lösa olika gåtor och uppdrag som ger dem ledtrådar. Det ryktas om att det är extra bra om man har lärt sig att lösa olika typer av chiffer under terminen. Kommer de lyckas fånga brottslingarna innan det är dags att åka hem igen tro? Invånarna i Metsakodu meddelar att ifall brottslingarna fångas in kommer scouterna få ett avslutningsdisco de sent kommer glömma!

När:

• Spårare: måndagen den 22 juli till torsdagen den 25 juli (4 dagar, 3 nätter)
  • Upptäckare och Äventyrare: torsdagen den 18 juli till torsdagen den 25 juli (8 dagar, 7 nätter)
  • Utmanare PK + GL: lördagen den 13 juli till torsdagen den 25 juli (13 dagar, 12 nätter)
  • Utmanare DCS: lördagen den 13 juli till fredagen den 26 juli (14 dagar, 13 nätter)

Vi kommer åka tåg och buss till lägerplatsen.

Lägeravgift:

• 2 700 kr för Spårare
  • 4 500 kr för Upptäckare och Äventyrare
  • 5 000 kr för DCS (för de i DSC som är med halva tiden 4 600 kr)
  • 5 300 kr för PK och GL (högre än DCS pga. dyrare aktivitetsval)
  • 750 kr för ledare oavsett längd
  • 2 200 kr för medföljande föräldrar till Spårare
  • 3 700 kr för medföljande föräldrar till Upptäckare och Äventyrare

I priset ingår resor, fantastiskt god mat, aktiviteter som garanterat är både spännande, kluriga och roliga, lägerplats med WC och dusch, sovplats i kårens fina tält och allt annat under lägret. Endast egen utrustning behöver tas med.

Vill man komma en annan tid än de ovan nämnda, kontakta info.npscout@gmail.com för pris.

Anmälan:

Anmälan, en per scout/förälder/ledare, sker i tre steg:

1. En anmälningsavgift på 750 kr skall betalas in senast den 25e februari
  2. Anmälningsformuläret skall skickas in senast den 25e februari Länk till anmälan.
  3. Resterande delen av lägeravgiften skall betalas in senast den 28e april

Bankgiro: 5315-9604  – Näsby Parks Scoutkår GLÖM EJ ATT SKRIVA DELAGARENS NAMN VID BETALNING! Det är en stor apparat att planera sommarlägret, därav behöver vi veta hur många vi blir så tidigt som möjligt.

Avanmälaningsregler:

Vi ber er respektera att anmälan är bindande. Vid avanmälan så betalas hela avgiften minus anmälningsavgiften på 750 kr tillbaka, om avanmälan skett innan den 15e maj. Vid senare avanmälning så betalas ingen del av avgiften tillbaka om inte sjukintyg uppvisas då återbetalas halva avgiften. Om lägret skulle behöva ställas in efter den 15e maj på grund av en force majeure-situation avgör styrelsen i Näsby Parks Scoutkår hur mycket av anmälningsavgiften som betalas tillbaka.

Följ med som förälder:

En del scouter kan få hemlängtan under lägret. Vi har beredskap för att ta hand om detta, men vet ni om att era barn ofta får hemlängtan så rekommenderar vi att ni följer med som förälder på lägret. Att ni som föräldrar följer med är en stor trygghet för dessa barn och också avgörande för om de fortsätter med scouting upp i åldrarna. Som förälder är ni varmt välkomna att delta på lägret ni kommer då att följa ert barns program och vara med och hjälpa till där det behövs. Vill ni följa med som förälder anmäler ni er enligt ovan (se anmälan). Det finns också möjlighet för inomhusboende för föräldrar för 400 kr/natt.

Utrustning:

För att delta på ett sommarläger så behövs en del utrustning. Det bifogas en preliminär utrustningslista till detta lägerbrev. Ryggsäck, sovsäck och liggunderlag är utrustning som behövs på i stort alla övernattningar och hajker så det kan vara bra att skaffa i god tid innan sommarlägret. Det finns även gott om bra produkter att köpa begagnat om man önskar. Det är viktigt att märka all utrustning med scoutens namn så att den inte blandas ihop med andra scouters utrustning.

Utrustningslista Spårare

Utrustningslista Upptäckare

Utrustningslista Äventyrare

Utrustningslista Utmanare och ledare

Mobiltelefoner:

Spårarscouter och Upptäckarscouter får inte ha med sig mobiltelefoner på lägret. Vill scouten ringa hem så får de använda en ledares telefon. Tro det eller ej men vi upplever inte att detta är ett problem för barnen för de är så upptagna med alla roliga aktiviteter.

Föräldramöten:

6e februari (Spårare) och 8e februari (Upptäckare/Äventyrare) kommer vi ha föräldramöte 18:30-19:30 där vi berättar mer i detalj vad som händer på lägret. Kom och lyssna!

Presentationen som visades på föräldramötet Föräldramöte 6&8 februari

Har ni några frågor före eller efter föräldramötet kan ni alltid kontakta på följande e-post-adresser:

Mer Information:

Nästa lägerbrev med information kommer i april.

I scouterna formas vi av äventyr och det är när vi är på läger som scouterna vågar mer och växer som människor. Ge ditt barn chansen att följa med oss i sommar till Metsakodu!

Vänligen lägerledningen

Anna, Karl, Martin, Oscar och Tobias