Ta hand om dina fötter! Håll dem rena och torra. Klipp tånaglarna så du inte får nageltrång. Om skinnet mellan tårna flagar eller är rött, så har du fått fotsvamp – behandlas med receptfri salva från apoteket. Om du är ute och vandrar och känner att skon skaver – stanna och sätt på ett plåster innan det har blivit en blåsa eller ett sår. Ska du vandra långt, så tejpa hälarna innan du ger dig iväg – fråga dina scoutledare hur man gör.

Skor

En dålig sko gör att du blir trött i fötterna och får skavsår. En bra skosula är uppbyggd vid hålfoten och är stadig så att foten får stöd. Det är bra om skon har ett litet skaft så att även fotleden får stöd och man kan gå i lera, ris och vatten utan att få skräp i skorna. Det finns många sorters iläggsulor som man kan köpa till så att skon sitter bättre, men de är ganska dyra. Om du har smala fötter ska du se till att hitta en sko med smal läst. Snörning ger bättre passform än kardborrband. Skor är tunga, så om man ska vandra orkar man inte bära med sig flera stycken.

Vandringskängor är alltid bra, men vänta tills fötterna vuxit färdigt eftersom de är dyra.

Gummistövlar är bra om det är väldigt blött ute, men du blir ofta svettig och trött i fötterna och de tar stor plats i ryggsäcken och väger mycket. Passar bra på läger och stugövernattningar, men sämre på vandring. Det finns vandringsstövlar som du inte blir trött i fötterna av, men de är dyra.

Rejäla gympaskor, typ walkingskor eller joggingskor är bra. Om du blir blöt om fötterna sätter du på dig ett par torra strumpor och sedan ett par plastpåsar innan du tar på dig skorna.

Converse är inte tillräckligt stabila för skog och mark.

Sandaler är bra på sommaren.

Strumpor

Ull eller ull/syntet är det bästa. Det håller fötterna varma och luktar mindre än syntet eller bomull. Leta efter rea under eftersäsong, så blir det inte så dyrt. När du vandrar ska du ha två par strumpor på dig, ett tunt par innerst och ett yttre par som är tunt om det är varmt och tjockt om det är kallt. Om du bara har ett par strumpor på dig så sker nötningen mellan strumpan och skinnet och så får du skavsår, om du har två par så sker nötningen mellan inner- och ytterstrumpan.