Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan och dess komplement. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är scoutskjorta med märken, scout-t-shirt, scoutpiké och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte hur olika personer har det ställt och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Sedan år 2007 har alla scouter i hela Sverige petroluemblå som färg på sin scoutskjorta.

Köp scoutskjorta

Absolut enklast är att du går in på scoutshop.se där alla Scouternas prylar kan hittas.
Det finns scoutskjortor i alla storlekar i lokalen så man kan prova! – Prata då med en ledare på avdelningen.

Scoutskjortan kostar runt 300kr och är helt Fairtrade-certifierad.

Köp halsduken

Kårens halsduk är unik och kan bara beställas genom kåren, återigen genom att prata med en ledare på avdelningen.

Scoutkåren har ett paket med märken, halsduk och skjorta.
Det kostar för närvarande 200kr för ett fullständigt kårpaket med kårhalsduk, kårmärke, halsduksmärke, distriktsmärke samt ett WAGGGS- eller WOSM-märke

Scoutdräkten

Scoutdräkten består av flera olika klädesplagg. Vi ser gärna att alla scouter har en scoutskjorta och halsduk, då märkena är tänkta att användas på scoutskjortan och halsduken identifierar oss scouter.
Det är frivilligt att köpa andra delar av scoutdräkten såsom en t-shirt. På mötena spelar det ingen roll om man har en scout t-shirt eller scoutskjorta, båda är lika officiella.
Du kan köpa andra delar av scoutdräkten, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar på scoutshop.se.
Enklast är att beställa skjortan via din avdelningsledare.

Märken

Märken hit, märken dit. Det finns gott om märken som man gör sig förtjänt av inom scouterna, hur man gör för att förtjäna dessa skiljer sig massa. Det finns yx-/sågbevis som visar att du kan hantera yxa och såg. Sen finns det exempelvis märken som visar att du förstår hur man hanterar situationen om någon blir skadad.

Alla märken har en viss bestämd plats på scoutskjortan, se nedan hur märken ska placeras på scoutskjortan. Om man placerar sina märken på rätt plats redan från början blir det lättare att sy på nya märken i framtid